SEO

Jak zoptymalizować stronę internetową dla wyszukiwarek?

2020-12-04
Joanna Saternus

Co to jest SEO?

SEO to skrót angielskiej frazy Search Engine Optimization czyli optymalizacja witryny pod kątem wyszukiwarek. Gdy tworzysz stronę warto w trakcie pracy nad nią wykonać kilka zadań i zmian w celu poprawy jej widoczności w wynikach wyszukiwarek Google, Bing, Yahoo itp. Często myślimy, że napisanie kilku zdań o sobie lub swojej firmie już spowoduje, że na nasza strona będzie na pierwszym miejscu w wyszukiwarkach. Najczęściej tak nie jest.

W październiku 2020 było na świecie 1,2 miliarda aktywnych witryn w 264 milionach unikalnych domen - statystyki Netcraft.

Aby w takim gąszczu wyszukiwarki uznały, że Twoja witryna jest wartościowa warto im o tym zakomunikować. Są na to sposoby!

Wskazówki SEO. Jak zoptymalizować stronę internetową pod kątem wyszukiwarek?

Wykorzystaj cały potencjał funkcjonalności kreatora Najszybsza aby Twoja strona była lepiej widoczna w wyszukiwarkach. Tych kilkanaście zmian najlepiej wykonać zanim opublikujesz stronę lub krótko potem. Jeśli Twoja strona jest już widoczna w wyszukiwarkach to przejrzyj tę listę bo zawsze warto wykonać te kroki aby poprawić swoje pozycje czyli być jeszcze wyżej w rankingu.

Zaznaczyliśmy te zadania SEO, które są ważne, które są warte sprawdzenia, a także takie, które warto zrobić po wykupieniu planu PRO aby jeszcze lepiej zoptymalizować stronę. Zadania SEO postaraj się wykonać sam według naszych wskazówek. Jeśli będziesz mieć pytania skontaktuj się z nami. Twoja witryna musi być unikalna, Ty wstawiasz treść - piszesz teksty i umieszczasz zdjęcia. Każda strona musi być dopracowana przez Ciebie aby osiągnęła wyższe pozycje w rankingach. Na końcu listy zadań znajdziesz te, które zrobiliśmy już dla Ciebie, nie musisz się o nie martwić.

1. Meta informacje WAŻNE

Każda strona, którą tworzysz powinna mieć unikalny tytuł i opis, które mówią o czym jest strona. Te elementy są bardzo ważne dla wyszukiwarek. Przed publikacją zastanów się chwilę na wyborem słów i przetestuj jak wyglądają w wyszukiwarkach Twoje tytuły i opisy np. w narzędziu do testowania meta tagów. Polecam np. Metatags.io

Meta tytuły stron

Uzupełnij meta tytuły stron. Każda Twoja strona musi mieć unikalny tytuł, który powinien być jednocześnie opisowy i zwięzły. Najlepiej aby tytuł składał się z 10-70 znaków.
Kreator → Wybierz stronę → Ustawienia strony → Tytuł strony

Meta opisy stron

Uzupełnij meta opisy stron. Opis musi być unikalny dla każdej strony. Opis wraz z tytułem pojawia się w wynikach wyszukiwania więc postaraj się tak opisać swoją stronę aby zachęcić użytkowników do kliknięcia w link. Dobrze jeśli opis strony ma nie więcej niż 120-160 znaków.
Kreator → Wybierz stronę → Ustawienia strony → Opis strony

2. Optymalizacja tekstów WAŻNE

Twoje słowa kluczowe (tzw. keywords) to słowa, które po wpisaniu w wyszukiwarkę dadzą rezultat pojawienia się Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Słowa kluczowe są bardzo ważne. Postaraj się umieścić je w nagłówku i w tekście na stronie.

Teksty na stronie
Zadbaj o merytoryczne, ciekawe teksty na stronach. Oczywiście oryginalne, napisane przez Ciebie lub do których masz prawa autorskie. Pisz dla ludzi nie dla wyszukiwarek! Pisząc dbaj o styl, gramatykę i ortografię. Strony z unikalnymi tekstami są lubiane przez wyszukiwarki.

3. Optymalizacja zdjęć WAŻNE

Tekst ALT
Każde zdjęcie, które pokazujesz na stronie powinno mieć swój ALT tekst czyli tytuł alternatywny. Jest to krótki tekst opisujący co przedstawia zdjęcie. Wykorzystują je m.in. wyszukiwarki zdjęć, które nie widzą co jest na zdjęciach więc analizują (poza kontekstem) tytuły alternatywne (ALT).
ALT Tekst możesz wpisać w polu, które jest przy każdym zdjęciu, które ładujesz na stronę.

Proporcje obrazu
Wstawiając na stonę zdjęcia upewnij się, że mają odpowiednie proporcje tzw. aspect ratio. To stosunek szerokości do wysokości zdjęcia. Typowe proporcje dla zdjęć na strony internetowe to 4:3, 16:9, 3:2 lub 1:1.

Wielkość i ciężar zdjęcia
Nie wstawiaj wielkich (powyżej 1920x1080) i ciężkich zdjęć (powyżej 100KB). Takie zdjęcia długo się ładują i bardzo spowalniają stronę. Wyszukiwarki nie lubią ciężkich stron. Przed załadowaniem zdjęć na stronę możesz użyć wygodnych, bezpłatnych narzędzi do kompresowania zdjęć. Polecam m.in. Compressor.io oraz Squoosh

Ikona Favicon
Ustaw swoją ikonę dla witryny tzw. favicon.ico. To taka ikonka, która pojawia się na zakładce przeglądarki. Od niedawna jest ona pokazywana również w mobilnych wynikach wyszukiwania, warto to wykorzystać.
Możesz przesłać ikonę w formacie PNG o wymiarach 32x32 lub 64x64 oraz 180x180 dla urządzeń Apple i 512x512 dla aplikacji PWA. Twoje minimum to ikona 32x32.
Witryny → Konfiguracja → Ikony Favicon

4. Optymalizacja struktury strony WAŻNE

Nagłówek H1
Ustaw najważniejszą dla Ciebie sekcję z tytułem H1. Najczęściej jest to pierwsza sekcja pod nawigacją. W pozostałych sekcjach zostaw tytuły H2.
Kreator → Wybierz stronę → Wybierz sekcję → Układ → Ważność nagłówka

Sekcje strony
Ustaw u góry strony nawigację (menu), a na dole strony stopkę aby była bardziej czytelna dla Użytkowników i dla wyszukiwarek.

Linki na stronie
Jeśli masz jakieś podstrony w witrynie zadbaj o linki do nich aby Użytkownicy mogli je odwiedzić. Możesz dodać te linki w nawigacji, stopce lub w innej sekcji.

Sprawdź wszystkie linki na stronie. W szczególności: czy działają, czy się otwierają, czy kierują w dobre miejsca / do dobrych podstron / do dobrych stron zewnętrznych? Czy są czytelne?

Adresy URL/ slug
Sprawdź czy Twoje podstrony mają przyjazne SEO adresy URL. Każda podstrona ma swój adres URL, tzw. SLUG np. http://Twojadomena.pl/galeria/ słowo "galeria" jest tym SLUGiem. Sprawdź czy te nazwy podstron odpowiadają Ci. Unikalne SLUGi powinny być krótkie i zbudowane z jednego lub kilku sensownych słów oddzielonych myślnikiem. Zastanów się nad URLem, po publikacji strony już go nie zmieniaj.
Kreator → Wybierz stronę → Ustawienia strony → SEO → Adres SLUG

5. Dostępność i czytelność DO SPRAWDZENIA

Fonty
Staraj się używać maksymalnie 1 do 3 styli fontów/czcionek na stronie. Większa liczba powoduje, że tekst staje się nieczytelny i chaotyczny. Dodatkowo strona troszkę dłużej się ładuje gdyż musi pobrać wszystkie fonty.
Aby ustawić uniwersalną czcionkę dla całej strony:
Kreator → Ustawienia strony → Podstawowe → Domyślna czcionka strony
Aby ustawić indywidualną, inną czcionkę np. dla tytułu nagłówka:
Przy każdym takim elemencie jest ikona z literą A do ustawień czcionki, kliknij ją i przejdź do ustawień fontów.

Przyciski / guziki
Zadbaj o wielkość przycisków i przestrzeń wokół nich, nie mogą być za małe aby na telefonach były wygodne do kliknięcia. Wielkość przycisku możesz określić w ustawieniach linków. Dodatkowo przyciski zmieniają swoją wielkość gdy zmieniasz wielkość tekstu na przycisku.
Kreator → Sekcja → Edytuj linki tekstowe → Styl grupy linków → Wielkość przycisków

Czytelność tekstu
Domyślnie zadbaliśmy o czytelność Twoich tekstów ustawieniami odległości między liniami i literami. Jednak jeśli stosujesz bardzo małe litery to upewnij się, że są one czytelne na komórkach, a jeśli stosujesz duże czcionki to upewnij się, że napisy mieszczą się na ekranie komórki.
Możesz to sprawdzić w prosty sposób przesuwając w prawo/lewo suwak podglądu strony w Kreatorze. Zmienia ona wtedy swoją szerokość w zależności od szerokości domyślnego ekranu urządzenia.

Kontrast tekstu
Zadbaliśmy o dobry kontrast tekstów w szablonach. Jeżeli zmieniasz kolory czcionek i tła zadbaj o kontrast tekstu na tle aby był czytelny dla wszystkich Użytkowników (nawet tych z chorobami oczu).

6. Ustawienia językowe DO SPRAWDZENIA

Język strony
Domyślnie ustawiamy język polski dla Twojej strony. Możesz, a nawet powinieneś to zmienić, jeśli Twoja strona jest napisana w innym języku. Zmiana ustawień językowych spowoduje, że strona będzie obecna głównie w wynikach wyszukiwania w wybranym języku np. strona po polsku będzie obecna głównie w polskich wynikach wyszukiwania, a strona po francusku we francuskich wynikach itp.
Kreator → Wybierz stronę → Ustawienia strony → Lokalizacja

Wielojęzyczność
Jeżeli tworzysz witrynę w dwóch (lub więcej językach) sprawdź ustawiania każdej strony abyśmy dobrze określili jej parametry dla wyszukiwarek. Strona oryginalna powinna mieć ustawiony język (np. polski). Strona w wersji językowej (np. angielska) powinna mieć ustawiony nowy język (angielski) ORAZ przypisaną stronę w oryginalnej wersji językowej (tę polską).
Kreator → Wybierz stronę → Ustawienia strony → Lokalizacja

7. Dodatkowe dane i ustawienia DLA CHĘTNYCH

Wybrane strony do mapy witryn
Wybierz do mapy witryny tzw. Sitemap tylko strony ważne dla Ciebie, które chciałbyś widzieć w wyszukiwarce. Możesz spokojnie pominąć takie strony jak regulamin, politykę prywatności czy informacje o cookies.
Kreator → Wybierz stronę → Ustawienia strony → Zaawansowane → Wybierz czy strona ma być w Sitemap

Dane uporządkowane
Dane uporządkowane nie są obowiązkowe. Możesz wprowadzić własne dane uporządkowane dla każdej strony aby roboty jeszcze lepiej poznały jej treść. Przed publikacją przetestuj czy ich struktura jest poprawna w narzędziu Google'a do testowania danych uporządkowanych.
Kreator → Ustawienia strony → Zaawansowane → Dane strukturalne

Open Graph
Możesz dla każdej strony umieścić meta tagi Open Graph lub Twitter Cards.

Kreator → Ustawienia strony → Zaawansowane → Meta tagi

Połączenie z Google Analytics
Połącz swoją witrynę z Google Analytics aby mieć dostęp do statystyk odwiedzin i śledzić je pod kątem SEO.
Witryny → Konfiguracja → Zaawansowane → Google Analytics

Połączenie z Google Search Console
Połącz swoją witrynę z Google Search Console aby dowiedzieć się jak jest wyświetlana Twoja strona w wynikach wyszukiwania Google.
Kreator → Ustawienia strony → Zaawansowane → Meta tagi

8. Optymalizacja budowy strony ZROBIONE

To ważne jak zbudowana jest Twoja strona, jakie technologie i rozwiązania w niej zastosowano, czy spełnia aktualne wymagania wyszukiwarek pod kątem jakości, szybkości i wydajności. Im lepszej jakości strona tym ma większy potencjał aby osiągnąć wyższy ranking. W najszybszej budujesz strony maksymalnie zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek.

Strony AMP
Twoje strony są zbudowane w AMP, są super szybkie i lekkie. Strony nie zawierają żadnych ramek, reklam czy technologii flash. AMP zalecany jest przez Google'a dla stron mobilnych. Dowiedz się jak AMP wpływa na SEO strony.

Strony responsywne
Twoje strony są responsywne czyli ich płynna struktura dostosowuje się do ekranu dowolnego urządzenia - małej komórki, smartfona, laptopa, komputera czy dużego telewizora.

Strony mobilne
Twoje strony dostosowane są do wyświetlania na komórkach, są tzw. Mobile Friendly. Dzięki temu tekstu nie trzeba powiększać palcami aby go przeczytać. Co ważne, budujesz tylko jedną wersję strony, tylko "sprawdzasz" jak wygląda na telefonach. Dowiedz się o Aktualizacji indeksu Google Mobile First.

Plik Robots.txt
Najszybsza automatycznie tworzy dla Twoich stron plik robots.txt. przeznaczony dla robotów odwiedzających strony. Domyślnie wszystkie Twoje strony są dostępne dla wszystkich robotów.
Jeśli chcesz zmienić plik możesz edytować plik Robots.txt. Pamiętaj, że jeżeli chcesz aby Twoje strony były zindeksowane przez wyszukiwarki nie możesz blokować do nich dostępu.
Witryny → Konfiguracja → Zaawansowane → Plik Robots

Mapa witryny
Najszybsza automatycznie tworzy dla Twoich stron mapę witryny, w którym są linki do wszystkich stron witryny tzw. Sitemap.xml. To taka mapa, której używają wyszukiwarki do odkrywania nowych podstron w Twojej witrynie.

Adres kanoniczny
Zakładamy, że każda strona, którą tworzysz jest oryginalna i unikalna więc automatycznie wskazuje adres kanoniczny (tzw. canonical URL) na siebie. Nie musisz tutaj nic zmieniać.

Strona błędu
W Najszybszej automatycznie tworzymy stronę błędu (404), która jest obowiązkowa. Możesz edytować jej treść, ale nie musisz. Taka strona nie jest przesyłana do mapy witryny ani do indeksowania do wyszukiwarek.

Przekierowanie domeny
Automatycznie tworzymy przekierowanie na domenę bez "www" abyś nie miał 2 takich samych stron, wyszukiwarki nie lubią duplikatów stron.

Kodowanie UTF-8
Stosujemy na Twoich stronach kodowanie UTF-8, które jest polecane przy optymalizacji stron.

Aplikacja PWA
Możesz aktywować progresywną aplikację PWA.
Witryny → Konfiguracja → Zaawansowane → PWA

Optymalizacja bezpieczeństwa

Certyfikat SSL Najszybsza zapewnia Ci certyfikat bezpieczeństwa SSL chroniący Twoją domenę.

Mam nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą Ci w przygotowaniu strony, która będzie wysoko pozycjonowana w wynikach wyszukiwania. Jeśli będziesz mieć pytania napisz do nas, chętnie pomożemy.
Znasz kogoś, kto szuka kreatora stron www? Udostępnij mu wpis. Dziękujemy!

Zbuduj stronę internetową

Zbuduj stronę internetową dla siebie lub swojej firmy. Szybko, łatwo, samodzielnie. Stronę z najlepszymi parametrami jakościowymi dla wyszukiwarek. Na każdy ekran.
Potrzebujesz pomocy? Masz pytania? Skontaktuj się z nami: info@najszybsza.pl