1. Strona główna
  2. Blog
  3. Jak zoptymalizować stronę internetową dla wyszukiwarek?

Jak zoptymalizować stronę internetową dla wyszukiwarek?

2020-12-04
Joanna Saternus

Co to jest SEO?

SEO to skrót angielskiej frazy Search Engine Optimization czyli optymalizacja witryny pod kątem wyszukiwarek. Gdy tworzysz stronę warto w trakcie pracy nad nią wykonać kilka zadań i zmian w celu poprawy jej widoczności w wynikach wyszukiwarek Google, Bing, Yahoo itp. Często myślimy, że napisanie kilku zdań o sobie lub swojej firmie już spowoduje, że na nasza strona będzie na pierwszym miejscu w wyszukiwarkach. Najczęściej tak nie jest. W październiku 2020 było na świecie 1,2 miliarda aktywnych witryn w 264 milionach unikalnych domen (statystyki Netcraft). Aby w takim gąszczu wyszukiwarki uznały, że Twoja witryna jest wartościowa warto im o tym zakomunikować. Są na to sposoby!

Wskazówki SEO. Jak zoptymalizować stronę pod kątem wyszukiwarki?

Wykorzystaj cały potencjał funkcjonalności kreatora Najszybsza aby Twoja strona była lepiej widoczna w wyszukiwarkach. Tych kilkanaście zmian najlepiej wykonać zanim opublikujesz stronę lub krótko potem. Jeśli Twoja strona jest już widoczna w wyszukiwarkach to przejrzyj tę listę bo zawsze warto wykonać te kroki aby poprawić swoje pozycje czyli być jeszcze wyżej w rankingu.

Zaznaczyliśmy te zadania SEO, które są ważne, które są warte sprawdzenia, a także takie, które warto zrobić po wykupieniu planu BASIC lub PRO aby jeszcze lepiej zoptymalizować stronę. Zadania SEO postaraj się wykonać sam według naszych wskazówek. Jeśli będziesz mieć pytania Zajrzyj do Pomocy lub skontaktuj się z nami. Twoja witryna musi być unikalna, Ty wstawiasz treść - piszesz teksty i umieszczasz zdjęcia. Każda strona musi być dopracowana przez Ciebie aby osiągnęła wyższe pozycje w rankingach. Na końcu listy zadań znajdziesz te, które zrobiliśmy już dla Ciebie, nie musisz się o nie martwić.

1. Meta informacje ważne!

Każda strona, którą tworzysz powinna mieć unikalny tytuł i opis, które mówią o czym jest strona. Te elementy są bardzo ważne dla wyszukiwarek. Przed publikacją zastanów się chwilę na wyborem słów i przetestuj jak wyglądają w wyszukiwarkach Twoje tytuły i opisy np. w narzędziu do testowania meta tagów Metatags.io

Meta tytuły stron

Uzupełnij meta tytuły stron. Każda Twoja strona musi mieć unikalny tytuł, który powinien być jednocześnie opisowy i zwięzły. Najlepiej aby tytuł składał się z 10-70 znaków.

Meta opisy stron

Uzupełnij meta opisy stron. Opis musi być unikalny dla każdej strony. Opis wraz z tytułem pojawia się w wynikach wyszukiwania więc postaraj się tak opisać swoją stronę aby zachęcić użytkowników do kliknięcia w link. Dobrze jeśli opis strony ma nie więcej niż 120-160 znaków.

2. Optymalizacja tekstów ważne!

Twoje słowa kluczowe (tzw. keywords) to słowa, które po wpisaniu w wyszukiwarkę dadzą rezultat pojawienia się Twojej strony w wynikach wyszukiwania. Słowa kluczowe są bardzo ważne. Postaraj się umieścić je w nagłówku i w tekście na stronie.

Teksty na stronie

Zadbaj o merytoryczne, ciekawe teksty na stronach. Oczywiście oryginalne, napisane przez Ciebie lub do których masz prawa autorskie. Pisz dla ludzi nie dla wyszukiwarek! Pisząc dbaj o styl, gramatykę i ortografię. Strony z unikalnymi tekstami są lubiane przez wyszukiwarki.

3. Optymalizacja zdjęć ważne!

Tekst ALT

Każde zdjęcie, które pokazujesz na stronie powinno mieć swój ALT tekst czyli tytuł alternatywny. Jest to krótki tekst opisujący co przedstawia zdjęcie. Wykorzystują je m.in. wyszukiwarki zdjęć, które nie widzą co jest na zdjęciach więc analizują (poza kontekstem) tytuły alternatywne (ALT). ALT tekst możesz wpisać w polu, które jest przy każdym zdjęciu, które ładujesz na stronę.

Proporcje obrazu

Wstawiając na stronę zdjęcia upewnij się, że mają odpowiednie proporcje tzw. aspect ratio. To stosunek szerokości do wysokości zdjęcia. Typowe proporcje dla zdjęć na strony internetowe to 4:3, 16:9, 3:2 lub 1:1.

Wielkość i ciężar zdjęcia

Najlepiej nie wstawiaj wielkich (powyżej 1920x1080 pikseli) i ciężkich zdjęć (powyżej 100KB). Takie zdjęcia długo się ładują i bardzo spowalniają stronę. Wyszukiwarki nie lubią ciężkich stron. Po załadowaniu na stronę zdjęcia kompresujemy je do optymalnego ciężaru dla strony internetowej. Jeżeli wstawisz wyjątkowo ciężkie zdjęcia z telefonu np. powyżej 3MB to zmniejszymy je i skompresujemy do ok. 100KB.

Ikona Favicon

Ustaw swoją ikonę dla witryny tzw. favicon.ico. To taka ikonka, która pojawia się na zakładce przeglądarki. Od niedawna jest ona pokazywana również w mobilnych wynikach wyszukiwania, warto to wykorzystać. Możesz przesłać ikonę w formacie PNG o wymiarach 32x32 lub 64x64 oraz 180x180 dla urządzeń Apple i 512x512 dla aplikacji PWA. Twoje minimum to ikona 32x32.

4. Optymalizacja struktury strony ważne!

Nagłówek H1

Ustaw najważniejszą dla Ciebie sekcję z tytułem H1. Najczęściej jest to pierwsza sekcja pod nawigacją. W pozostałych sekcjach zostaw tytuły H2.

Sekcje strony

Ustaw u góry strony nawigację (menu), a na dole strony stopkę aby była bardziej czytelna dla Użytkowników i dla wyszukiwarek.

Linki na stronie

Jeśli masz jakieś podstrony w witrynie zadbaj o linki do nich aby Użytkownicy mogli je odwiedzić. Możesz dodać te linki w nawigacji, stopce lub w innej sekcji.

Sprawdź wszystkie linki na stronie. W szczególności: czy działają, czy się otwierają, czy kierują w dobre miejsca / do dobrych podstron / do dobrych stron zewnętrznych? Czy są czytelne?

Adresy URL/ slug

Sprawdź czy Twoje podstrony mają przyjazne SEO adresy URL. Każda podstrona ma swój adres URL, tzw. SLUG np. https://Twojadomena.pl/galeria/ słowo "galeria" jest tym SLUGiem. Sprawdź czy te nazwy podstron odpowiadają Ci. Unikalne SLUGi powinny być krótkie i zbudowane z jednego lub kilku sensownych słów oddzielonych myślnikiem. Zastanów się nad URLem, po publikacji strony już go nie zmieniaj.

5. Dostępność i czytelność do sprawdzenia!

Fonty czyli czcionki

Staraj się używać maksymalnie 1 do 3 krojów fontów/czcionek na stronie. Większa liczba powoduje, że tekst staje się nieczytelny i chaotyczny. Dodatkowo strona troszkę dłużej się ładuje gdyż musi pobrać wszystkie fonty.

Przyciski / guziki

Zadbaj o wielkość przycisków i przestrzeń wokół nich, nie mogą być za małe aby na telefonach były wygodne do kliknięcia. Wielkość przycisku możesz określić w ustawieniach linków. Dodatkowo pamiętaj, że przyciski zmieniają swoją wielkość gdy zmieniasz wielkość czcionki na nich.

Czytelność tekstu

Domyślnie zadbaliśmy o czytelność Twoich tekstów ustawieniami odległości między liniami i literami. Jednak jeśli stosujesz bardzo małe litery to upewnij się, że są one czytelne na komórkach, a jeśli stosujesz duże czcionki to upewnij się, że napisy mieszczą się na ekranie komórki. Możesz to sprawdzić w prosty sposób przesuwając w prawo/lewo suwak podglądu strony w Kreatorze. Zmienia ona wtedy swoją szerokość w zależności od szerokości domyślnego ekranu urządzenia.

Kontrast tekstu

Zadbaliśmy o dobry kontrast tekstów w szablonach. Jeżeli zmieniasz kolory czcionek i tła zadbaj o kontrast tekstu na tle aby był czytelny.

6. Ustawienia językowe do sprawdzenia!

Język strony

Domyślnie ustawiamy język polski dla Twojej strony. Możesz, a nawet powinieneś to zmienić, jeśli Twoja strona jest napisana w innym języku. Zmiana ustawień językowych spowoduje, że strona będzie obecna głównie w wynikach wyszukiwania w wybranym języku np. strona po polsku będzie obecna głównie w polskich wynikach wyszukiwania, a strona po francusku we francuskich wynikach.

Wielojęzyczność

Jeżeli tworzysz witrynę w dwóch (lub więcej językach) sprawdź ustawiania językowe każdej strony abyśmy dobrze określili jej parametry dla wyszukiwarek. Strona oryginalna powinna mieć ustawiony język (np. polski). Strona w wersji językowej (np. angielska) powinna mieć ustawiony nowy język (angielski) ORAZ przypisaną stronę w oryginalnej wersji językowej (tę polską).

7. Dodatkowe dane i ustawienia dla chętnych!

Wybrane strony do mapy witryn

Wybierz do mapy witryny tzw. Sitemap tylko strony ważne dla Ciebie, które chciałbyś widzieć w wyszukiwarce. Możesz spokojnie pominąć takie strony jak regulamin, politykę prywatności czy informacje o cookies.

Dane uporządkowane

Dane uporządkowane nie są obowiązkowe. Możesz wprowadzić własne dane uporządkowane dla każdej strony aby roboty jeszcze lepiej poznały jej treść. Przed publikacją przetestuj czy ich struktura jest poprawna w narzędziu Google'a do testowania danych uporządkowanych.

Open Graph

Możesz dla każdej strony umieścić meta tagi Open Graph lub Twitter Cards.

Połączenie z Google Analytics

Połącz swoją witrynę z Google Analytics aby mieć dostęp do statystyk odwiedzin i śledzić je pod kątem SEO.

Połączenie z Google Search Console

Połącz swoją witrynę z Google Search Console aby dowiedzieć się jak jest wyświetlana Twoja strona w wynikach wyszukiwania Google.

8. Optymalizacja budowy strony zrobione!

To ważne jak zbudowana jest Twoja strona, jakie technologie i rozwiązania w niej zastosowano, czy spełnia aktualne wymagania wyszukiwarek pod kątem jakości, szybkości i wydajności. Im lepszej jakości strona tym ma większy potencjał aby osiągnąć wyższy ranking. W Najszybszej budujesz strony maksymalnie zoptymalizowane pod kątem wyszukiwarek. Twoje strony są lekkie, szybkie, responsywne.

W Najszybszej na bieżąco wprowadzamy rozwiązania poprawiające optymalizację stron. Nasza strona jest również zbudowana w naszym kreatorze więc zależy nam na tym aby była najlepsza jakościowo.

9. Optymalizacja bezpieczeństwa zrobione!

Certyfikat SSL 

Najszybsza zapewnia Ci certyfikat bezpieczeństwa SSL chroniący Twoją domenę.

Mam nadzieję, że powyższe wskazówki pomogą Ci w przygotowaniu strony, która będzie wysoko pozycjonowana w wynikach wyszukiwania!

Zobacz: Jak przeprowadzić test Lighthouse dot. jakości strony

Zobacz: Jak szybko poprawić wyniki testu Lighthouse

Znasz kogoś, kto szuka kreatora szybkich stron www? Udostępnij mu ten wpis. Dziękujemy!

Stwórz własną stronę internetową w kreatorze stron www Najszybsza.

Jak możemy Ci pomóc?

Ostatnie wpisy na blogu

NAJSZYBSZA

Najszybsza to polski kreator stron internetowych HTML, AMP, RWD. Narzędzie do tworzenia szybkich, prostych, ładnych i stron www ze świetnymi parametrami dla Google.

© 2020-2022 Strona zbudowana i hostowana w Najszybsza.pl